غول‌های وال استریت ذهن شما را تحلیل می‌کنند!

Wall-Street-giants-analyse-your-mind2-min
ب

سعی ما در طلاچارت همیشه بر این بوده است که علاوه بر ارائه تحلیل‌ها و مطالب آموزشی بروز، بر میزان اطلاعات شما از دنیای معامله‌گری و تکنولوژی‌های معاملاتی نیز بیافزاییم. در واقع هدف ما از ارائه این مطالب این است که همیشه درگیر Sell و Buy نباشید و هر از گاهی نیز بدانید که در پشت پرده دنیای بزرگ بازارهای مالی چه اتفاقاتی در جریان است و از چه روش‌هایی که شاید حتی به ذهن‌تان خطور نکرده باشد نیز برای بدست آوردن پول استفاده می‌کنند.

در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به “تحلیل احساسات بازار” یا همان Sentiment Analysis توسط تکنولوژی‌های پیشرفته داشته باشیم. پس با طلاچارت همراه باشید…

 

به احتمال زیاد ده‌ها یا شاید صدها بار شنیده‌اید که بُعد روانی بازار بسیار حائز اهمیت است. چرا که بازار را ما انسان‌ها ساخته‌ایم و خودمان هم با شایعه و شانتاژ خبری، ترس، امید، طمع و … به آن جهت می‌دهیم. در واقع در یک لحظه ممکن است جهت بازار دستخوش تغییر شود چرا که نظرات و حالات روانی انسان‌ها قابلیت دگرگونی سریع را داراست. نمونه بارز آن وضعیت فعلی بازار سکه و ارز می‌باشد که در چشم بر هم زدنی حرکات سنگین نوسانی انجام می‌دهد.

 

البته بحث ما فعلا در رابطه با بازار کشورمان نیست. چرا که ما کلا با تکنولوژی غریبه‌ایم و بازارمان هم عمق و نقدینگی چندانی ندارد که بخواهیم فعلا روی این روش‌ها حساب باز کنیم. پس می‌رویم سراغ همان غربی‌ها و بزرگترین‌شان یعنی آمریکا و بازار قدرتمند وال استریت.

بسیار خب؛ اینجا وال استریت است. به دنیای تکنولوژی‌های معاملاتی خوش آمدید! در اینجا همه نوع تکنولوژی معاملاتی پیدا می‌شود. از معاملات فرکانس بالا (HFT) گرفته تا جدیدترین روش‌های تحلیل احساسات یا همان Sentiment Analysis.

 

 

اما در ابتدا ببینم تحلیل احساسات کلا چیست و به دنبال چه چیزی است؟

همانطور که گفتیم بازار ساخته احساسات انسان‌هاست. وقتی مردم بترسند بازار ریزش می‌کند. وقتی امیدوار باشند افزایش می‌یابد. خلاصه مطلب اینکه بازار دنباله‌رو احساسات است و حتی زمانی که از تحلیل تکنیکال نیز استفاده می‌کنیم به دنبال این هستیم که مکانی که احساسات و تمایلات قوی‌تری در یک جهت وجود دارد را پیدا کنیم.

 

اما غول‌های وال استریت به دنبال روش‌های دیگری برای پی بردن به احساسات شما هستند. آنها دقیقا می‌خواهند بدانند که نظر و احساس شما نسبت به سهام یک شرکت چیست و برای دستیابی به هدف‌شان از منابع خبری و تحلیلی مدرن و سنتی استفاده می‌کنند. آنها وبلاگ‌ها، فیدهای توییتر و حتی نظراتی که در سایت‌های مختلف ارائه می‌شوند را آنالیز می‌کنند. با استفاده از برنامه‌های پیشرفته کامپیوتری، کمپانی‌ها می‌توانند نظرات مختلفی که از طرق مختلف (وبلاگ‌ها، توییت‌ها و اخبار) منتشر می‌شوند را بررسی کنند. این شکل از داده‌های بدون ساختار را می‌توان برای یافتن کلمات کلیدی، اعداد و ارقام و حتی شکلک‌ها مورد بررسی قرار داد. بله درست خواندید؛ حتی شکلک‌هایی (Emoticons) مثل خنده، گریه، عصبانیت و … که شما در یک توییت ارسال می‌کنید نیز حائز اهمیت هستند چرا که در حال نشان دادن حالات روحی شما می‌باشند و به غول‌های وال استریت نشان می‌دهد که یک شرکت خاصی در نظر عموم مردم چگونه دیده می‌شود. بدون شک شرکت‌های خصوصی برای چندین سال از این روش استفاده کرده‌اند اما چیزی که مهم است این است که حالا این روش تحلیلی در حال تبدیل شدن به یک جریان اصلی است.

 

بنگاه‌های خبری مثل بلومبرگ، تامسون رویترز و داو جونز سرویس‌هایی را ارائه می‌دهند که قادر به تبدیل متون نوشته شده به چیزی است که کامپیوترها توانایی خواندن آن را داشته باشند و از این طریق شرکت‌های بزرگ می‌توانند این اطلاعات را به خورد کامپیوترها و نرم افزارهای پیشرفته تحلیلی خود بدهند و نتیجه را دریافت کنند. اینگونه اطلاعات چند میلی ثانیه(!) بعد از انتشار خبر از منبع خبری آماده شده و در اختیار کامپیوترها قرار داده می‌شود و آنها را تبدیل به یک دارایی با ارزش برای تریدرهای فرکانس بالا می‌کند. چه توجه داشته باشیم چه نه، چیزهایی که ما در دنیای مجازی می‌نویسیم تبدیل به یک داده با ارزش در جایی می‌شود که اطلاعات و تکنولوژی حکمرانی می‌کنند.

به عنوان مثال بنگاه خبری مشهور تامسون رویترز با استفاده از سرویس “Lexalytics” و موتور تجزیه و تحلیل متون “Salience” طیف وسیعی از خبرها را تحلیل کرده تا ببیند که بخشی از یک خبر که مربوط به یک شرکت خاصی می‌باشد مثبت است یا منفی. بلومبرگ نیز ابزاری بسیار شبیه به همین مورد را طراحی کرده است و داوجونز نیز با استفاده از Raven Pack چنین کاری را انجام می‌دهد.

مهم نیست که از کدام یک از ابزارهای بالا استفاده می‌کنید. نتیجه کار بسیار نزدیک و شبیه به هم است. در نهایت شما می‌توانید بفهمید که مردم در مورد کسب و کار و کمپانی که برای شما اهمیت دارد چه چیزهایی می‌گویند و آیا این صحبت‌ها مثبت است یا خیر.

 

به عنوان مثال اگر یک آژانس خبری به صورت ناگهانی خبر خراب شدن محصول ذرت و شیوع یک قارچ را به یکدیگر مرتبط کند، روش تحلیل احساسات (Sentiment Analysis) می‌تواند در عرض چند ثانیه به کامپیوترهای معامله‌گر (سیستم‌های مبتنی بر HFT) این هشدار را بدهد که قبل از شروع ریزش قیمت از معاملات خود خارج شوند.

 

سیستم‌های معاملاتی مبتنی بر کامپیوترها، بخش بزرگ و در حال رشدی از دنیای بازارهای مالی ما را در بر گرفته‌اند. کمپانی‌ها با استفاده از این سیستم‌ها معاملات خود را اتوماتیک کرده و سالانه میلیون‌ها دلار سود بدست می‌آورند.

 

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که روش تحلیل احساسات جادو نمی‌کند. در حال حاضر هیچ تضمینی وجود ندارد که تمام تحلیل‌هایی که مبتنی بر این روش هستند درست عمل کرده و تغییر روند سهام یک شرکت را به درستی پیشبینی کنند. مردم سراسر دنیا ممکن است حرف‌های زیادی از روی عصبانیت در مورد شرکتی مثل اپل بزنند. اما این بدان معنا نیست که شما باید سهام اپل را بفروشید.

 

مسلما در آینده‌ نه چندان دور و با استفاده از هوش مصنوعی، کامپیوترها کوانتومی و سایر تکنولوژی‌ها، این روش تحلیل با قدرت و دقت بیشتری بازارها را تحلیل کرده و سود سرشاری نصیب شرکت‌های بزرگ می‌کنند.

منبع :
TalaChart.ir

ارسال دیدگاه

  • ۲۵٪ تخفیف دوره‌های آموزشی تحلیل تکنیکال و استراتژی طلاچارت به مناسب شب یلداکد تخفیف: yalda