ثبت نام

ایستاده در تقاطع تکنولوژی، جامعه و معاملات!

Crowdsourcing-stand-in-the-intersection-of-technology-society-and-trading
ب

شاید تا به حال چنین چیزی را نشنیده باشید. شاید فکر کرده باشید بازار صرفا از تعدادی خریدار و فروشنده تشکیل شده است و طبق همان روش های قدیمی به کار خود در بازار ادامه می دهند. اما اشتباه می کنید. در ادامه ببینید چه تاکتیک های جدیدی در جنگ بازارهای مالی به کار گرفته می شود.

در ادامه با طلاچارت همراه باشید تا بدانیم در این تقاطع چه اتفاقاتی رخ می دهد…

بخش اول: تکنولوژی

من شخصا عاشق تکنولوژی هستم و قبل از اینکه به بازارهای مالی روی بیاورم هم سالها وبلاگ نویس این حوزه بوده ام. تکنولوژی دست ما را برای انجام هرکاری باز میگذارد تا آنجا که به توانایی خواندن افکار دیگران هم برسیم! باور نمی کنید؟! کافیست یک بار به دنبال موضوع خاصی در موتور جستجوی گوگل بگردید. میبینید که حتی سریعتر از مغزتان پیشنهادهایی به شما می دهد که انگار همان چیزی است که به دنبالش بودید. این قدرت تکنولوژی است. این قدرت آنالیز اطلاعات است و همه چیز در یک کلمه خلاصه می شود: الگوریتم! الگوریتم هایی که توانایی آنالیز کردن و دسته بندی و نهایتا نتیجه گیری را به ما خواهند داد. کافیست منبع را بشناسید و سپس آنالیز را آغاز کنید.

بنابراین تکنولوژی نقشی اساسی در پیشبرد هر کاری دارد.

بخش دوم: جامعه

اگر در یک غار و تک و تنها زندگی کنید مسلما احساسات شما با افرادی که در یک شهر چند میلیونی مثل لندن زندگی می کنند کاملا متفاوت است. چرا که در غار همه چیز کاملا ایستا و بدون تحرک خاصی بوده و منابع مختلف ارسال اطلاعات درست یا نادرست در دسترس شما قرار ندارند. بنابراین احساسات شما نیز در حالتی متعادل و با کمترین تغییر قرار دارند.

اما وقتی در لندن زندگی کنید هر ثانیه توسط میلیون ها عامل مختلف بمباران اطلاعاتی-احساسی خواهید شد. اینکه سیاست های “تریزا می” چیست یا اینکه دونالدو ترامپ و “کیم جونگ اون” چه درگیری های لفظی پیدا کرده اند. حتی دعواهایتان با همسرتان هم باعث می شود حالات مختلفی احساسی در شما پدید آیند. حالاتی مثل عصبانیت، ناامیدی، ترس یا خوشحالی، امیدواری و انواع و اقسام حالت های دیگر.

پس اینها تاثیر جامعه بر ماست و عملا طرز فکر و عملکرد ما را هدایت می کند.

بخش سوم: معاملات

بیایید به بازار فکر کنیم. بازار توسط چه کسانی ساخته شد؟ خب واضح است؛ ما انسان ها. ما انسان ها در بازار معامله می کنیم و معاملات ما توسط احساساتمان مدیریت و هدایت می شوند. هرچقدر هم که بخواهیم به خودمان تلقین کنیم که “نه؛ احساسات در معاملات ما نقشی ندارند”، در واقع داریم به شکل مضحکی به خود دروغ میگوییم. ما درگیر احساسات هستیم و در بازار هم بازی ترس و امید دائما در حال انجام است و به خاطر همین است که میگویند بعد روانی بازار اهمیت بسیار زیادی دارد.

تقاطع: تکنولوژی، جامعه و معاملات

خب حالا بیایید به شکلی دقیق این سه بخش را کنار هم قرار دهیم. جامعه خط فکری-احساسی ما را هدایت می کند و ما این احساسات را بر پایه برداشت های خود، در بازار و طی معاملاتی که انجام میدهیم به ظهور میرسانیم. حالا ببینید چه طیف گسترده ای از احساسات بازار را شکل می دهند. این طیف گسترده چیست؟ همان منبع مدنظر ماست!

 

حالا پای تکنولوژی و مخصوصا علم “جمع سپاری” یا همان CrowdSourcing به میان کشیده می شود. چیزی که بتواند منبع عظیمی از اطلاعات را آنالیز کرده و به ما نشان دهد که طیف گسترده مردم به چه چیزی فکر می کنند. امیدوارند یا ناامید شده اند؟ ترسیده اند یا خوشحالند؟ عصبانی هستند یا آرام؟

شاید با خود فکر کنید که ما نمی توانیم منبع دقیق را بدست بیاوریم. اما اشتباه می کنید. باز هم تکنولوژی و این بار شبکه های اجتماعی به کمک ما می آیند. همین حالا ببینید چقدر کانال و گروه مرتبط با سهام، سکه و ارز در سرویس تلگرام فعال هستند و هر روز هم هیاهوی بسیاری در آنها برپاست. تقریبا اکثر افراد فعال در گروه ها با نظرات خود در حال فریاد زدن احساسات شان هستند و افراد غیرفعال هم که صرفا خوانندگان مطالب گروه ها هستند نیز افرادی با طرز فکر شبیه سایر افراد گروه می باشند و خط فکری آنها را دنبال می کنند.

بنابراین با یک آنالیز ساده می توان می توان خط فکری یک جامعه چندین هزار نفری را با درصد خطای کمی بدست آورد و فهمید که عموم مردم به چه چیزی فکر می کنند. اما صبر کنید این پایان کار نیست.

 

حالا نوبت به آنالیز اخبار رسانه ها میرسد. بدون تعارف بگوییم که رسانه ها در حال دروغ گفتن یا حداقل نگفتن حقیقت هستند. چرا که اگر رسانه ها برنامه های اصلی نهادهای قدرتمند مالی را به عموم مردم بگویند، دیگر فرصت سودآوری بدست نخواهد آمد.

 

 

در تایید این صحبت خود باید به بخشی از مصاحبه “جان پالسون” رئیس شرکت سرمایه گذاری Paulson & Co که بیشتر در زمینه طلا فعالیت می کند اشاره کنیم. او میگوید: “حقیقتی که وجود دارد و نمی توان آن را انکار کرد این است که، تحلیل هایی که به نقل از تحلیلگران و استراتژیست های شرکت های مختلف در رسانه ها منتشر می شوند حقیقت ندارند. چرا که اگر این افراد بخواهند حقیقت را بگویند در واقع در حال آشکار کردن استراتژی سرمایه گذاری شرکت های خود هستند. بنابراین اگر همه افراد یک دیدگاه در مورد یک چیز (مثلا طلا) داشته باشند، اینگونه دیگر فرصت سودآوری وجود نخواهد داشت.”

 

 

بنابراین میبینید که اخبار و تحلیل های منتشر شده در رسانه ها صرفا اخباری فاقد اعتبار لازم و بیشتر جهت گمراه کردن معامله گران می باشند. نمونه اخبار نادرست هم زیاد است. مثل اظهاراتی که در مورد ثبات نرخ ارز در رسانه ها بیان شده است و بعد از آن شاهد رشد پرقدرت دلار در بازار ایران بودیم! بنابراین با آنالیز اخبار رسانه ها و البته معکوس کردن تقریبی آنها می توان به تخمین های درستی از وضعیت بازار پی برد.

 

 

وقتی شما از دیدگاه اکثر افراد حاضر در بازار اطلاع داشته باشید، می توانید حرکت های هوشمندانه تری را در بازار طرح ریزی کنی. شخصا هیچ شکی ندارم که در آینده نزدیک علم CrowdSourcing نقشی اساسی در بازارهای مالی را ایفا خواهد کرد.

منبع :
طلا چارت

ارسال دیدگاه

خبرنامه

درباره ما

منابع آنلاین در مورد تحلیل تکنیکال که در وب فارسی وجود دارند به شدت قدیمی هستند و بیشتر آنها مدت هاست که بروزرسانی نشده اند. با توجه به همین نکته سعی کردیم که در طلاچارت با استفاده از منابع انگلیسی زبان که دائما در حال بروزرسانی می باشند، منبعی مفید از مطالب جدید علم تحلیل تکنیکال که فراخور زمان حال هستند را گردآوری کنیم. چون همزمان که سایر علوم در حال پیشرفت می باشند، بازارهای مالی نیز از این قضیه مستثنی نبوده و دائما در حال تغییر هستند تا بتوانند هرچه بیشتر پویایی خود را حفظ کرده و افرادی که مجهز به اطلاعات بروزتر می باشند را پرسودتر کنند.

اطلاعات سایت

پست الکترونیک: info@talachart.ir
تلگرام مدیریت : TalaChart@
کانال تلگرام : TalaChart_ir@